Зорянський ЗДО ясла-садок
Рівненська область, Рівненський район

Інклюзивна освіта

Похід дитини до дитячого садку — новий етап життя для всієї родини. Це і випробування, і одночасно — нові можливості для дитини та батьків. Як малюк буде ладнати з іншими дітьми, чи зрозуміють його вихователі, який за ним буде догляд? Тривоги батьків посилюються, коли у дитини є проблеми з розвитком. Якщо раніше на дітей з особливими освітніми потребами (ООП) чекали або спецгрупа, або зарахування на загальних підставах, то зараз з'явилася можливість забезпечити малюкові інклюзивну освіту з індивідуальним підходом до його потреб.

Мета інклюзивної освіти —забезпечити рівний доступ до якісної освіти дітям з особливими потребами та надати їм можливість соціалізуватися. Так, діти з особливими потребами можуть навчатися у звичайних групах у дитячих садах (або класах у школі), але з індивідуальним підходом.

Для того , щоб малюка зарахували в інклюзивну групу, необхідно звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) і отримати висновок щодо комплексної оцінки розвитку дитини

Заявку на прийом у центр можна подати онлайн на сайті або особисто в установі. Під час зустрічі педагогічні працівники центру перевірять наявність необхідних документів і призначать дату та час комплексної оцінки.
Потім фахівці проаналізують, які особливі освітні потреби є у малюка, врахують побажання батьків і дадуть рекомендації щодо подальшого навчання. Наприклад, чи потрібні дитині заняття з логопедом, вчителем ЛФК або іншим фахівцем. Звернутися в центр можуть батьки дітей від двох до 18 років.

Зібрані документи подаються разом із заявою в дитячий садок. Керівник ЗДО повинен відкрити інклюзивну групу або зарахувати дитину в уже наявну.У інклюзивній групі навчається не більше 15-ти дітей, із них максимум троє — з особливими освітніми потребами.

У дитячому садку створюється команда супроводу дитини з ООП. До неї входять директор або вихователь-методист, вихователь інклюзивної групи та його асистент, психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог та інші фахівці в залежності від потреб малюка. У команді супроводу обов'язково беруть участь батьки або опікуни дитини.
З урахуванням висновку ІРЦ фахівці розробляють індивідуальну програму розвитку (ІПР) малюка. У документі прописуються вимоги до навчання дитини: освітні цілі та завдання, які додаткові послуги необхідні, як потрібно адаптувати простір у садку, навчальні завдання та матеріали. ІПР складається на навчальний рік, затверджується директором дитсадка тапідписується батьками. Програма переглядається тричі на рік для коригування.

Асистент вихователя допомагає забезпечити індивідуальний підхід до дитини в садочку та разом із групою фахівців створити індивідуальну програму для розвитку малюка. Зокрема, допомагає йому виконувати завдання та сприяє адаптації. Ця посада вводиться обов'язково, якщо в садку з'являється інклюзивна група. Зарплата фахівця сплачується з місцевого бюджету. В одній інклюзивної групі може бути лише один асистент вихователя.

Асистент дитинипідтримує конкретного малюка зі складними або комплексними порушеннями розвитку. Ним може стати один з батьків, родич, соціальний працівник, а також няня, яку оплачують батьки. Асистента дитини допускають до освітнього процесу в садку за рекомендацією ІРЦ і письмовою заявою батьків або опікунів. Ця позиція не оплачується за рахунок бюджету.

Відмовити в прийомі дитини з ООП не можуть. Згідно із ст.12 ЗУ «Про дошкільну освіту» в дитячому садку обов'язково повинні створити інклюзивну групу за письмовою заявою батьків або їхніх законних представників.

В інклюзивній групі може бути не більше трьох дітей з особливими потребами. Якщо вона вже заповнена, садок повинен прийняти дитину з ООП в іншу групу, яка підходить за віком, і зробити її інклюзивною.

«Кожна група може стати інклюзивною. Вона стає такою тому, що в ній з'явилася дитина з ООП, а не тому, що її створили інклюзивною», .

Відповідно до законуЗУ «Про дошкільну освіту» діти з ООП, з порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними й фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до дитсадка.

 

 

У 2022/2023р в закладі дошкільної освіти функціонують чотири інклюзивні групи  (старша група №8,№9, середня група №2,№7, ). В освітній процес буде залучено 7 дітей з особливими освітніми потребами. Функціонування інклюзивних груп регулюється нормативно-законодавчими актами в галузі освіти України. Створено команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Забезпечено інформаційно-методичну підтримку організації педагогічного процесу, створене відповідне середовище, поповнено розвивальне (предметно-ігрове середовище) в групах. Проводиться корекційно-розвивальна робота спеціалістами (практичний психолог, вчитель-логопед, ).

Логін: *

Пароль: *